perjantai 6. kesäkuuta 2014

Tallinna 30.5-1.6.14

Lupasin kertoa meidän Tallinnan matkasta.  Perjantai aamu alkoi koirien ruokinnalla ja lenkityksellä. 9 Lähdettiin kävelemään bussipysäkille päin.  Matkaan lähhti Rosi, Sara, minä ja mieheni.  Bussilla mentiin siis Turusta Hesaan.  Sara pääsi Hesassa sitten hoitopaikkaan. Sara pääsi siskonsa Ciran luokse hoitoon missä oli myös pinserin lisäksi dopermannin pentu :)

Ylhällä kuvassa siskokset poseeraa. Vasemmalla Sara ja vieressä Cira.  Sara haettiin keskustasta Kampin läheltä ja jatkoi matkaa hoitopaikkaan. Vähän Sara katteli meidän perään miksi me jäädää paikoilleen :D Mut hyvin Sara oli sit lähtenyt ja oli päässyt koirapuistoon.  Sarppi oli koirapuistossa innostunut ranskanbuldogista  Sarppi rakastaa pikkukoiria, varsinkin kääpiösnautserit on ihan lemppari rotu. Ja chihut. Sara ei voinut kävellä polun edessä metsässä kun oltiin kerran lenkillä talvella ja oli 2 chihua hihnassa. Saran piti seurata niitä chihuja et tuleeko ne perässä :D

Me mentiin sitten ekan kerran raitiovaunulla. Sillä päästiin hyvin Helsingin Länsisatamaan Tallinkin terminaaliin. Rosi meni hyvin raitsikassa, ei ongelmia. Terminaalissa tuli muutamat rullaportaat vastaan. Niistäkin Rosi meni ekaa kertaa eikä ongelmaa, reippaana tyttönä meni kohtia uusia asioita.
Meillä oli siis laivalta hyttipaikka ostettuna koska laivalla ei saanut olla koiria käytävällä matkan ajan, et piti hytti ostaa.  Meidän mukaan reissuun lähti Rosin veli Viki ja Vikin omistajat.  Ja tärkein on unohtunut mainita, 31.5.14 eli seuraavana päivänä on Tallinnassa Estonian Voittaja näyttely mihin ollaan menossa.
Rosilla alkoi juoksut edellisenä päivänä sopivasti just ennen reissua. Vähän jännitti miten koirilta sujuu hytissä olo 2 tunnin ajan kun Rosil juoksut alkaneet. No Viki vähän haisteli Rosia eikä sen kummemmin välittänyt juoksuista. Ehkä se oli enemmänkin toisinpäin et Rosia kiinnosti enemmän Viki :D Rosi oli aamupäivästä jo vähän väsy kun aamulla oltiin lähdetty matkaan niin matkan ajan Rosi nukkui häkissä suurimmaksi osasta matkasta :)

Päästiin vihdoin Tallinnaan. Oli pilvinen mutta ihan lämmin ilma.  Satamasta käveltiin hotellille. Oli noin 1 km matkaa. Meidän hotelli oli ihan Vanhan kaupungin tuntumassa, alkupäässä kun tullaa satamasta päin. Keskiajan tyylinen sisustukseltaan oli.  Perjantai iltapäivä/ilta meni rentoutuen hotellilla. Käveltiin vanhassa kaupungissa vähän, ja porukalla kävimme syömässä ulkona. Onneksi oli lämmin ja kesä niin koirat sai tulla mukaan terassille istumaan.  Rosi on kyl ihana reipas ja rohkea matkustaja koira <3

Tässä kuvia meidän iltalenkiltä  22 jälkeen. Rosilla vaikeinta matkassa oli ettei voi pissata kivetykselle. Mutta kun oltiin alkupäässä satamasta katsottuna vanhaa kaupunkia niin siinä oli tosi hyvät lenkki maastot.  Perjantaina käveltiin lenkin päätteeksi ihastelemaan maisemia.  Pohdittiin et mennäänkö ylös vai ei mutta onneksi mentiin. oltais jääty ihanista maisemista paitsi.  Tallinnan Vanha kaupunki oli kyllä ihana paikka. Tykkäsin myös siitä kun hevosia näkyi paljon kaupungissa. Kärryajelulle olis päässyt mutte me ei menty, Rosi ei ois varmaan kyydissäkään pysynyt paikoillaan :D

Kuvat kertoo enemmän kun sanat näitä hetkiä kertomaan :D

Tuonne ylös käveltiin missä näkyy ihmisiä kun tarkasti katsoo

Rosikin oli turistina :D <3

Rosi ihastelee maisemia myös.

Kun oltiin maisemia ihasteltu ja ennen hotellille menoa istuttin terassille yhdet juomaan ja vähän jätskiä :D

Tallinnan vanha kaupunki, paljon näkyi hevosia kadulla.

Helsinki baari tuli vastaan kadulla

Lauantaina aamuna heräsin Rosin kanssa 8 jälkeen lenkille.  Jännitystä oli ilmassa. Meillä kehät alkoi 12 aikaan vasta niin ei ollut ihan aikaista herätystä.  Siinä ehtis hyvin valmistautua ja syödä aamupalan rauhassa hotellilla.  Mentiin puoli yhdentoista aikoihin  näyttelypaikalle. Otettiin taksi kun oli häkki kannettavana.  Viki tuli vähän myöhemmin näyttelyyn ettei väsy liikaa jos ajoissa olisi tulleet. Rosi sai näyttelypaikalla leiman passiin ja madotuksen siinä.  Koira siis pitää madottaa vähintään 24 tuntia ennen Suomeen paluuta kun Baltian maissa käy.

Ja vihdoin oli meidän vuoro mennä kehään.  Rosi liikkui tosi hyvin kehässä ja keskittyi hyvin. Olin tyytyväinen Rosin suoritukseen. Aluksi oli vähän hankalaa. Tuomari halusi siis että itse näytän hampaat. No näytin itse ja tuomari ei sit nähnyt kunnol tai jotain kun piti 3 kertaa näyttää molemmilta puolilta hampaat. Aikaakin meni joku pari minuuttia siihen ja Rosi kyllästys jo siihen. Mut lopulta tuomari oli tyytyväinen.

Ja jännnitys ohi kun kehä ohi! :D  Rosin tulos näyttelyssä oli JUN ERI 1 SA PN3 JSERT VSP- JUNIORI! Eli saatiin mitä haettiin, vika junnuserti ja Rosista tuli Viron juniormuotovalio! Ja myös Estonian Junior Winner 2014!

Pokaali ja isoin ruusuke piti ostaa itse. Eli ostettiin nämä , niin on joku kiva muisto Viron reissusta :)
Näyttelyn lisäksi muutenkin meillä oli onnistunut reissu. Kivat ilmat oli, kiva ihmisporukka mukana ja koirat nauttis. Hyvä sosiaalistamis reissu Rosille, uusia kokemuksia koiralle niin kuin omistajalle lisää :)

Rosi sai hotellilla olla sängyllä :)

Tallinnan vanhassa kaupungissa tuli kokeiltua segwayta.

Rosin tunnelmia vikana päivänä. Käytiin syömässä terassilla ennen laivaan menoa. Aurinkokin paistoi kivasti :)

Ja suomessa takaisin ollaan. Raitsikalla tultiin hesan keskustaan. eduskuntatalon viereisessä puistossa odoteltiin ja nautittiin lämmöstä. Rosi näki ekan kerran suihkulähteen ja oli jännittävä! :D  Bussin lähtöön oli 1,5 h aikaa. Sara tuotiin kampin lähelle, ja voi kun oli onnessaan Sara kun meidät näki! :D  <3

Huomenna olisi sit Rosin kanssa Tuusulassa pinsereiden erikoisnäyttelyt, joku 45 pinseriä näyttelyssä. Kerron seuraavalla kerralla meidän erkkarin tuloksia :) Ihanaa lämmintä kesää kaikille lukijoille! :) <3